Konsumenträtt

Här delar HELP-juristerna med sig av bra information till dig som är konsument och dina rättigheter när det gäller köp och försäljning av varor och tjänster. Bråkar du med hantverkare? Undrar du hur ångerrätten fungerar vid näthandel? Har du råkat ut för en oseriös telefonsäljare? Läs vidare. 

 

Hjälp från HELP

Hotellrummet som steg i pris

Bakgrunden var att kunden hade bokat en hotellvistelse. Kort efteråt meddelade förmedlaren att det har uppstått ett tekniskt fel vid bokningen. Gästen skulle därför betala ytterligare 1 323 kronor för att få behålla sin bokning, ansåg förmedlaren.

Telefonabonnemanget

En "torgförsäljare” hade lurat på medlemmen ett abonnemang som bestod av 1 iPad, 4 högtalare och 1 telefondocka. Hela paketet skulle kosta 1 178 kronor i månaden och löpa i 24 månader, så att den totala kostnaden skulle bli 28 272 kronor.


SPA-badet

Medlemmen köpte ett bubbelbad för 60 889 kronor. Redan efter några månader gick det sönder och det säljande företaget dröjde flera månader med att lösa problemet.


Semester med försening.

Medlemmen och hans familj, två vuxna och två barn, var på väg på en solsemester när de råkade ut för en rejäl flygförsening. 24 timmar senare än planerat landade de och krävde senare flygbolaget på en ersättning om 400 euro per person.

Kontakta oss på 0771-985 200 eller info@helpforsakring.se