Hoppa till innehåll
Min sida

Viktigt att tänka på när du shoppar på nätet

Att handla över nätet är bekvämt tycker många. Man får bra koll på utbudet och kan jämföra priser. Men vem kan man lita på? Ha ett par enkla regler i bakhuvudet när du beställer, så slipper du falla för oseriösa aktörer.

Om priset hos en återförsäljare är väldigt lågt jämfört med andra, bör det ringa varningsklockor. Börja då med att googla företagsnamnet och kolla om det förekommer hos konsumentverket eller på Svensk Handels varningslista. Kontakta också Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, för att få koll på om det finns några avgöranden mot företaget.

Det kan förstås hända att företaget är nystartat och att det därför inte finns mycket information att hitta. Vad gör du då, om du ändå vill handla av just det här företaget? Ta det säkra före det osäkra och betala med ditt kreditkort, då brukar en försäkring ingå. Om du inte får det du har beställt kan du reklamera köpet till det kreditinstitut som tillhandahåller ditt kort.

En annan bra "försäkring" är att handla på faktura, då betalar du ju först när du har fått varan. Om den inte levereras är det enkelt för dig att bestrida fakturan.

Det är också bra att kolla upp var företaget har sitt säte, d v s var i världen det är registrerat. Det är alltid knepigare att reklamera varor om leverantören har sitt säte i ett annat land än Sverige. Inom EU finns det ett starkt konsumentskydd men utanför EU är det väldigt svårt att reklamera köp och ibland svårt att komma i kontakt med näringsidkaren. Det är förstås också viktigt att kontrollera leveranstiden och andra villkor för leveransen, så du kan vara säker på att det du vill ge bort i julklapp faktiskt hinner levereras till jul.

Till sist – när du ändå läser leveransvillkoren, titta på villkoren för ångerrätt och retur. Enligt lag har du alltid 14 dagars ångerrätt på varor du beställer över nätet. Ett undantag är specialbeställda varor, alltså sådana som tillverkas specifikt efter just dina önskemål.

Juridisk ordbok