Hoppa till innehåll
Min sida

Juristförsäkringar. Eftersom alla behöver en jurist.

Förr eller senare behöver alla juridisk hjälp. Många lär sig det den hårda vägen, för andra kommer behovet en dag som en överraskning, inte minst ekonomiskt. Därför gör vi juridisk hjälp enklare för över en miljon av våra samarbetspartners kunder.

Vi har aldrig stött på en organisation där våra försäkringar inte smälter in och tillför värde. Din borde inte vara ett undantag.

Försäkra för trygghet och lättnad.

HELPs juristförsäkringar ger dina kunder hjälp med vardagsjuridiken genom att garantera enkel tillgång till juristhjälp med en ytterst rimlig prislapp. Utan timdebitering. Behovet finns, det visar de 45 000 ärenden vi har hanterat sedan starten 2012, liksom vårt nöjd kund-index på 97 %.

Inspiration från olika verksamheter.

Ett försäkringsbolag ökar sin konkurrenskraft på en annars homogen marknad med hjälp av våra lösningar. Genom att komplettera sina befintliga försäkringar, t ex för hem, barn och företag, med juridiska försäkringar får de unika försäljningsargument som uppmuntrar till proaktivitet, förebygger skada, ger lojalitet och förlänger durationen.

Målgrupp: Hyresgäster, barnfamiljer, småföretagare och bostadsrättsägare.

Juridiska områden: Köp- & konsumenträtt, familjerätt, avtalsrätt, grannförhållanden, hyra & uthyrning, köp- & konsumenträtt och bostad & egendom.

Ett fackförbund ser värdet i att erbjuda sina medlemmar hjälp med vardagsjuridiken, i tillägg till det arbetsrättsliga stöd som ligger i förbundets eget uppdrag. Gränsen mellan arbetsliv och privatliv har suddats ut alltmer och förbundet vill därför ligga i framkant med ett uppdaterat medlemskap som minskar risken för avhopp och förenklar medlemsvärvning.

Målgrupp: Potentiella och befintliga medlemmar i förbundet.

Juridiska områden: Avslag på sjukpenning, sjukersättning & aktivitetsersättning (Försäkringskassan), personlig assistans enligt LSS, barn & familj, bostad & egendom, köp- & konsumenträtt, arv & gåva, gift & sambo, ID-stöld & näthat, anhöriginvandring och skolfrågor.

Ett telekombolag inkluderar juridisk hjälp i sina abonnemang eller som tillägg, med ärenden som har en naturlig koppling till mobilanvändning. Idag är mobilen närmast en kroppsdel för många och hur vi använder den kan påverka både vår egen och andras vardag. HELPs lösningar är en del av abonnemangen, bidrar till en tryggare användning och differentierar bolaget på marknaden. De blir också värdefulla VAS-/mervärdestjänster som ger lägre churnhastighet.

Målgrupp: Potentiella och befintliga köpare av mobilabonnemang.

Juridiska områden: ID-stöld, nätkränkning och kortbedrägeri.

En patientorganisation kan använda en juristförsäkring för att behålla befintliga medlemmar, underlätta rekrytering av nya och ge ett stöd som är extra angeläget för just den här patientgruppen.

Målgrupp: Privatpersoner inom organisationens intressesfär.

Juridiska områden: Avslag på sjukpenning, sjukersättning & aktivitetsersättning (Försäkringskassan) och LSS, Lagen om Stöd & Service.

Låt oss prata.

En juristförsäkring blir en del av den attraktionskraft som gör att du syns och är eftersökt. Som minskar risken för att kunder och potentiella kunder går till konkurrenter. Och som gör att lösningen blir ett efterfrågat mervärde i kund- och medlemsförhållanden.

Hur kan en juristförsäkring utveckla och ge försprång åt din verksamhet? Sätt oss på prov. Vi tittar närmare på verksamhet och kundunderlag, hittar rätt lösning, skapar rätt förväntningar och kommer fram till rätt sätt att integrera en juristförsäkring i befintlig miljö. Inga hakar, bara möjligheter.

Kontakta Seiran Barwari, chef för försäljning och affärsutveckling redan nu eller bli inspirerad av hur andra har gjort i exemplen.

Samarbeta med HELP därför att…

Genom hela vår relation har vi ett tryggt grepp om både samarbetet från ax till limpa och om den juridiska leveransen till dina kunder. Att ha en jurist vid sin sida när livet händer och vänder är en stor trygghet och kan bli din viktigaste och mest särskiljande konkurrensfördel. Tryggheten ligger också i den ekonomiska förutsägbarheten; inga höga juristarvoden överraskar dina kunder eftersom vi aldrig fakturerar juristernas tid.

Vi är kända för att ha korta beslutsvägar och är lyhörda för dina behov. Momenten – de juridiska områden vi arbetar med – kan brytas ut och sättas ihop i oändligt många kombinationer för att passa för olika sammanhang. Exempel från olika verksamheter hittar du ovan.

Vi gör det enkelt för dig med helhetslösningar hela vägen, ända från lanseringen till fortsatt datautbyte via APIer och löpande rapportering om kundanvändning. Vi gör det enkelt för dina kunder när vi är lättillgängliga, möter dem med kompetens och empati och ger dem hela kundresan inhouse, hos våra egna jurister.

Vi ligger i framkant inom legal tech och revolutionerar den konservativa juristbranschen med vår försäkringsmodell. En BankID-skyddad och intuitiv kundportal, väldokumenterade kundresor och datafångst via APIer är bra exempel på det. Genom att vi är digital by default – vi kallar det Smart Insurer – kan vi ha det ambitiösa målet att nå Co2-neutralitet senast 2025.

Great Place to Work® har certifierat HELP som en av Sveriges bästa arbetsplatser fyra år i rad. Deras årliga medarbetarundersökning visar att man trivs, stannar och utvecklas på HELP. Det gör oss till en attraktiv arbetsgivare som kan rekrytera topptalanger – och behålla dem. Här gör man skillnad och drivs av en stark tro på att alla har rätt att få sin rätt prövad. Det drivet kommer dina kunder att känna och det är grunden till att vi har 97% kundnöjdhet.

Om oss.

HELP är försäkringsbolaget som ger privatpersoner och mindre företag hjälp med juridiken i försäkringsform sedan 2012. Bolaget är en filial till norska HELP Forsikring AS, i sin tur ägt av det tyska försäkringsbolaget ARAG som är representerat i 19 länder, har över 4 500 medarbetare och premieintäkter på 20 miljarder SEK. I Skandinavien är HELP en av de större juridiska arbetsplatserna, med kontor i Stockholm, Oslo och Köpenhamn. Fokus ligger på privaträtt som köp- & konsumenträtt, familjerätt och sjukpenning- & sjukersättning.

I Sverige har drygt en miljon försäkringstagare en egen jurist hos HELP. Varje målgrupps behov styr innehållet i försäkringarna, som erbjuds i samarbete med bl a andra försäkringsbolag, fackförbund och telekombolag.