"Sara brinner för att hjälpa människor med juridiska problem"

Varje månad lär vi känna en av våra medarbetare på HELP lite bättre. Först ut är Sara Grafström, jurist på HELP sedan augusti 2015. Här berättar hon om sitt arbete på HELP, glädjen i att lösa juridiska knutar och hur det är att slippa "snåla" med juridiken.
"Sara brinner för att hjälpa människor med juridiska problem"

Hej Sara!
Det har gått ett halvår sedan du började hos oss. Varför sökte du dig till HELP?
– Jag ville jobba på HELP för att det är ett nytänkande företag och där man får möjligheten att hjälpa folk med svåra knutar i livet. Att få hjälpa folk med det som ligger dem närmast är något jag tycker är väldigt viktigt och roligt att jobba med. Det känns som att man gör en skillnad som betyder något.

Vad fick dig att välja HELP framför en traditionell juristbyrå?
– Jag har jobbat på juristbyrå tidigare och det som är så fantastiskt på Help är att hjälpen är i försäkringsform. Jag tycker att alla människor ska få juridisk hjälp oavsett social bakgrund och ekonomiska möjligheter. Help försäkrar ett kollektiv som gör att vi får ner premien, på så vis kan alla få hjälp. Det är något jag verkligen kan stå för.

Vad är det bästa med ditt jobb?
– Det är en jätterolig arbetsplats med positiv stämning och trevliga kollegor. Sedan är det just möjligheten att hjälpa människor som känns bra. Det är en bred försäkring och vi försöker alltid hjälpa till så långt vi kan. Jag tycker att givmildheten går igen på hela arbetsplatsen, både i hur man behandlar sin personal och hur vi bemöter våra kunder. Vi hjälper till med allt från att reda ut en knölig fråga till ett helt arvsskifte – det är kunden som avgör hur stort problemet är. Varje ärende vi har löst är en viktig insats. Att sedan slippa skicka en faktura till de människor man hjälpt känns ju väldigt bra för oss som jobbar med det också.

Vilka är dina främsta drivkrafter i arbetet? Vad motiverar dig?
Att hjälpa till med något som är komplicerat för kunden – när man känner att man har hjälpt någon och den personen är nöjd, det är en jättehäftig kick! Sedan motiveras jag av att vi inte behöver snåla med juridiken. Det finns ingen anledning för oss att hålla inne med information eller dra ut på tiden, tvärtom. Vi lägger korten på bordet och är alltid öppna med hur det juridiska fungerar och vad som behöver göras. Jag brukar berätta för mina kunder vad jag gör i ärendet och hur jag gör det, för jag vill att folk ska bli mer medvetna. Det är alldeles för få människor vet vad de har rätt till. På så vis hjälper vi inte bara till med juridik, utan även med att sprida kunskap.

Hur ser du på HELP som arbetsgivare?
– En jättebra arbetsgivare som har förstått vikten av mångfald på riktigt, och inte för att det måste finnas i någon handlingsplan. Att blanda män och kvinnor, etnisk bakgrund och språk skapar en dynamik som jag tycker syns i det vi gör och hur det fungerar på arbetsplatsen. Man kan vara sig själv och jag är stolt över att jobba på en arbetsplats där man verkligen vågar satsa på det man tror på. Help är en expansiv arbetsplats och för den som vill utvecklas och lära sig nya saker finns det många möjligheter. Det finns också en lyhördhet där nya idéer välkomnas.

Har du fler frågor till Sara, skicka ett mail till  sag@helpforsakring.se