Hantverkaravtal

När du anlitar en hantverkare finns det några viktiga saker att tänka på för att undvika problem och missförstånd längre fram.

Det är bra att ta in anbud från flera olika hantverkare innan du bestämmer dig för en viss hantverkare. Du bör även be om referenser till tidigare kunder för att kunna bilda dig en uppfattning på hantverkarens arbete. Ta kontakt med referenspersonerna och be att få komma och titta på det arbete som hantverkaren gjort.

För att säkerställa vad du och hantverkaren har kommit överens om är det bra att ha ett skriftligt avtal om uppdraget. Det finns standardavtal som du kan använda, till exempel Hantverkarformuläret 09 för reparation och ombyggnad samt ABS 09 för husbyggen och tillbyggnadsarbeten.

Tänk på att inte betala i förskott för en hantverkartjänst. Om det uppkommer behov av tilläggsarbeten så är det viktigt att du upprättar ett skriftligt avtal om dessa arbeten. Det är alltid svårt att i efterhand visa vad man har kommit överens om när det inte är i skrift.

Du bör även kontrollera att hantverkaren har F-skattesedel. Om hantverkaren endast har A-skattsedel betraktas du som arbetsgivare. Det betyder att du är skyldig att dra av skatt och betala arbetsgivaravgift och försäkringar.

Genom att ringa kronofogden kan du få uppgift om hantverkaren har obetalda skulder vilket kan medföra risk för att hantverkaren går i konkurs innan arbetet är avslutat. Kontrollera även att hantverkaren har den behörigheten som behövs för de arbeten som ska utföras. Hantverkaren måste också ha en försäkring för eventuella skador som kan uppkomma i samband med det arbete som utförs.

Som försäkringstagare hos HELP Försäkring är du varmt välkommen att kontakta oss, så går vi igenom din situation och hjälper dig med att upprätta avtal utan kostnad för er.