Kunden fick verkstadsnota – trots utlovad garanti

När vår kund lämnade in bilen på service visade det sig att stötdämparen behövde bytas. Verkstaden lovade att kostnaden skulle täckas av garantin, ändå fick kunden en faktura hemskickad. Då vände sig kunden till HELPs jurister för att få hjälp.
Kunden fick verkstadsnota – trots utlovad garanti

Vid besiktningen visade det sig att bilens stötdämpare behövde bytas och verkstaden upplyste kunden om att kostnaden för bytet omfattades av garantin. Vår kund, som inte hade någon anledning att inte lita på verkstaden, bad inte om någon skriftlig bekräftelse.

Verkstaden kunde dessvärre inte utföra reparationen förrän tre veckor efter att garantin gått ut. När reparationen väl var genomförd fick kunden, trots överenskommelsen, en faktura för reparationen.

Kunden vände sig till HELP Försäkring och fick hjälp av en jurist. Juristen skrev till bilverkstaden och krävde att de skulle hålla sig till ingånget avtal med bilägaren, och kort därefter drog verkstaden tillbaka sina krav.

Kunden fick
Medhåll i sitt krav
3 juristtimmar á 1700 kr
Totalt 5 100 kronor