Hjälpta kunder

Identiteten kapades på spelsajt – fick räkning på tusentals kronor

Vår kund fick hem en faktura på flera tusen kronor från ett spelbolag på internet. Eftersom kunden aldrig hade registrerat sig på företagets hemsida eller använt tjänsterna, vände han sig till sina jurister på HELP för att få råd.

Läs mer »
Hyresgästen vägrade betala hyran

Vår kund hade hyrt ut sin bostad till en privatperson, men efter en tid vägrade hyresgästen att betala hyran. Då kontaktade kunden HELP för att få hjälp.

Läs mer »
Bilköpet blev rena mardrömmen

Vår kund hade köpt en begagnad bil på Blocket, men upptäckte kort efter köpet att bilen inte gick som den skulle. Det visade sig att säljaren hade mörkat flera fel, förfalskat serviceboken och att bilen gått mycket längre än vad som stod...

Läs mer »
Garaget skadades vid renovering

Vår kund hade anlitat ett företag för en omfattande renovering i hans bostad, men under arbetets gång uppstod skador på garaget. När företaget inte visade något intresse av att åtgärda skadorna vände sig kunden till HELP för att få hjälp...

Läs mer »
Utomstående startade företag med kundens e-legitimation

För två år sedan började vår kund få olika krav hemskickade från ett fraktföretag. Det visade sig att någon hade startat företag i kundens namn. När kraven började återkomma vände sig kunden till HELPs jurister för att få hjälp.

Läs mer »
Kunden stämdes av flygbolaget

Vår kund hade bokat en flygresa och skulle betala biljetten vid ett senare tillfälle. Efter plötsliga ändringar från flygbolaget ville kunden avboka resan – och stämdes till tingsrätten med krav på 25 000 kronor.

Läs mer »
Kunden lurades av blufföretag

Vår kund hade av misstag undertecknat ett utskick från ett företag som utgav sig för att vara en myndighet. När han insåg att han blivit lurad av ett blufföretag vände han sig till HELPs jurister för att få hjälp.

Läs mer »
Försäljaren demonstrerade dammsugaren – då ansågs den vara använd

Vår kund fick besök av en hemförsäljare som demonstrerade en ny dammsugare. Kunden köpte dammsugaren och betalade en kontantinsats på 6000 kronor, men ångrade sig efter några dagar och använde sin ångerrätt. Företaget hävdade då att damm...

Läs mer »
Problem att ångra distansavtalet

När en av våra äldre kunder av misstag tecknade ett distansavtal med ett opålitigt telecomföretag, försökte han på egen hand att häva avtalet enligt sin lagstadgade ångerrätt. När företaget inte besvarade hans samtal kontaktade kunden HE...

Läs mer »
Företaget vägrade fullfölja avtalet

Vår kund blev kontaktad av en försäljare som lovade att halvera kostnaden för kundens TV-abonnemang om han bytte leverantör. När kunden hade skrivit på avtalet visade det sig att företaget inte kunde uppfylla vad försäljaren hade lovat....

Läs mer »
Teleoperatören vägrade häva avtalet

Vår kund hade tecknat ett kombinationsavtal hos en stor teleoperatör, gällande TV, bredband och telefoni. När företaget ändrade avtalet för telefoni till kundens nackdel, ville kunden att kombinationsavtalet skulle avslutas omgående. När...

Läs mer »
Fyrhjulingen gick sönder efter felaktig service

När vår kund lämnade in sin fyrhjuling på service utfördes arbetet på ett felaktigt sätt, vilket ledde till att både motor och drivpaket skadades. När kunden inte fick någon hjälp från företaget kontaktade han HELPs jurister för att få h...

Läs mer »
Bilfirman vägrade häva köpet trots beslut från ARN

Vår kund hade köpt en begagnad husbil från en bilfirma, men kort efter köpet upptäcktes flera fel på husbilen. Efter två beslut från Allmänna reklamationsnämnden vägrade säljaren fortfarande att låta häva köpet. Då vände sig kunden till...

Läs mer »
Kunden fakturerades för tjänst han aldrig beställt

När en städfirma fakturerade vår kund trots att de aldrig ingått något avtal, vände sig kunden till HELPs jurister för att få hjälp.

Läs mer »
Vägrade reklamera trasig vinkelslip

När ett stort teknikvaruhus vägrade att reklamera den trasiga vinkelslipen vände sig kunden till HELPs jurist, som kontaktade butiken och ställde krav.

Läs mer »
Kunden köpte fuktskadad lägenhet

Kort efter att vår kund hade köpt en bostadsrättlägenhet upptäcktes en fuktskada i badrummet, vilket skulle uppgå till ca 20 000 kronor att åtgärda. Då kontaktade kunden HELPs jurister för att få hjälp.

Läs mer »
Verkstadsbesök med föraningar

Kunden kände på sig att något inte stod rätt till hos bilverkstaden där han lämnat in bilen för reparation. Han kontaktade HELP och fick då hjälp av sin jurist genom verkstadsbesöket.

Läs mer »
Ett kostsamt tandläkarbesök

När vår kunds fru skulle till tandläkaren fick hon beskedet att en undersökning skulle kosta henne 1500 kronor. När fakturan väl kom hade tandläkaren debiterat 2 200 kronor istället. Kunden kontaktade då HELP Försäkring för att få hjälp.

Läs mer »
Lägenhetsköp med oväntade utgifter

När vår kund fick tillträde till sin nyköpta bostadsrätt visade det sig att badrumsgolvet behövde renoveras, vilket skulle uppgå till ca 22 000 kronor. Kunden vände sig då till HELPs jurister för att få råd.

Läs mer »
Flygbolagets råd dyra för kunden

Vår kund hade bokat en resa med reguljärflyg, men två dagar innan avresa drabbades han av akut sjukdom som omöjliggjorde resan. När han fick felaktig information från flygbolaget och debiterades för större delen av resan, vände sig kunde...

Läs mer »