Många blir lurade genom ohederliga distansavtal

Många blir lurade genom ohederliga distansavtal

Blev fakturan dubbelt så hög än utlovat? Eller har du tecknat ett avtal du inte visste existerade? Då är du inte ensam. Under de senaste månaderna har vi på HELP Försäkring fått in ett flertal ärenden där våra klienter ingått avtal på distans med oseriösa företag.

I flera fall har våra klienter kontaktats av företag som fått dem att ingå avtal över telefon eller dator. De som blivit uppringda har under samtalet inte förstått vad man sagt ja till. I vissa fall har företagen lurat till sig en inspelad fullmakt som ger dem rätt att byta ut de flesta avtal som finns i hemmet, såsom elleverantör, telefoni, pension och försäkringar.

Som konsument har du två veckors ångerrätt om avtalet ingås på distans, exempelvis över telefon eller dator. Tyvärr kan det vara svårt att förstå hur dåliga avtalen är förrän den här tiden har passerat. Vanligtvis reagerar inte konsumenten förrän den första fakturan kommer och det visar sig vara mycket dyrare än vad man trott.

Börja med att ringa till företagen och begär ut det inspelade avtalet och lyssna igenom vad som sagts. Kontakta oss på HELP Försäkring så snart du misstänker att du blivit lurad. Vi hjälper dig att bestrida fakturor och ser till att få bekräftelse på att det påstådda avtalet är uppsagt.

I värsta fall skickar företaget fakturan vidare till kronofogden. Vi hjälper er då att bestrida föreläggandet från kronofogden och bistår er i tingsrätten om det skulle vara nödvändigt. 

De råd vi ger i bloggen är generella och inte avsedda att ge fullständig information i juridiska frågor. Råden kan därför inte automatiskt tillämpas i ett visst fall. Behöver du diskutera enskilda fall rekommenderar vi att du vänder dig till en jurist eller kontaktar oss på HELP Försäkring.