Handlar du julklapparna på nätet i år?

Handlar du julklapparna på nätet i år?

Årets julhandel är i full gång och allt fler köper sina julklappar på internet. Här följer några riktlinjer för vad som gäller vid distansköp och vad du bör tänka på som konsument.

När du köper en vara i en butik har du ingen ångerrätt enligt lag. Många affärer erbjuder sina kunder öppet köp, men detta är ett erbjudande från affären och inte något man är skyldig att erbjuda. Ångerrätt vid distansköp är däremot en lagstadgad rätt att ångra sitt köp, som regleras i distans- och hemförsäljningslagen .

Vid vilken typ av köp har jag ångerrätt?

Ångerrätten gäller när du handlar på postorder, från Tv-shop, via internet, av telefonförsäljare eller vid hemförsäljning, t ex när en säljare kommer hem till dig eller till din arbetsplats för att sälja en vara. Lagen gäller inte bara varor utan också finansiella tjänster, om du t ex tecknar en livförsäkring på internet. Ångerrätten gäller däremot inte om du köpt en vara vid gatuförsäljning eller vid försäljning i anslutning till ett köpcentrum.

Vad innebär ångerrätten?

Ångerrätten innebär att du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar, när du handlar i Sverige. Handlar du från ett annat EU-land, exempelvis via Internet, kan ångerfristen vara kortare än 14 dagar.

Returfrakt

Vid returfrakt gäller olika regler beroende på vilket sätt du köpt varan. Om du handlat via internet eller postorder får du själv betala för returfrakten. Om du handlat genom telefonförsäljning är det säljföretaget som ska stå för returfrakt. Har du köpt något genom hemförsäljning ska du hålla varan tillgänglig, så att säljaren kan hämta den hos dig. Om däremot varan sänts hem till dig efter hembesöket har du rätt att returnera varan och få skälig ersättning för returfrakten.

Återbetalning

Om du utnyttjar din ångerrätt skall säljaren snarast eller senast inom 30 dagar betala tillbaka det belopp du betalat. Om ett företag inte följer bestämmelserna i distans- och hemförsäljningslagen kan du anmäla företaget till Konsumentverket.

Som kund hos HELP Försäkring är du välkommen att kontakta våra jurister om du har frågor eller stöter på problem.

Nadja Forsman 5 blogginlägg

De råd vi ger i bloggen är generella och inte avsedda att ge fullständig information i juridiska frågor. Råden kan därför inte automatiskt tillämpas i ett visst fall. Behöver du diskutera enskilda fall rekommenderar vi att du vänder dig till en jurist eller kontaktar oss på HELP Försäkring.