Är din vardag hotad av hobbyjurister?

Är din vardag hotad av hobbyjurister?

Vem behöver egentligen en jurist? För några år sedan ville vi på HELP Försäkring veta hur mycket alldeles vanliga medborgare och människor vet om vad man behöver jurister till. Sagt och gjort, en undersökning beställdes. Övertygade om vår goda och nyttiga affärsidé tog vi del av svaren på vår nyfikna fråga "Tror du att du skulle ha användning av en juristförsäkring"? Svaren vi fick var väl inte oväntade, men ärligt talat gav de vår stolthet en rejäl törn. Inte många tyckte att de behövde försäkra sin vardagsjuridik med hjälp av en egen jurist.

Många svarade att de har en bekant som är bra på juridik och förvånansvärt många (förvånansvärt i alla fall för oss yrkesjurister) svarade att de "faktiskt kan en del juridik själva". Det låg mycket information i svaren vi fick. Till exempel att det är vanligt att man googlar, frågar en vän eller helt enkelt blir sin egen hobbyjurist när det kommer till avtal, konsumenträtt eller arvsfrågor. Numera brukar jag till och med jämföra riskerna med detta med att vara en entusiastisk hemmaelektriker. Alla ni som är elektriker där ute vet precis vad jag talar om - stärkta av tv-program som Äntligen Hemma och gör-det-själv-trender börjar man friskt koppla elen lite härs och tvärs därhemma. För hur svårt kan det vara?

Att råda andra hur de ska reglera sina förhållanden eller försöka skriva viktiga avtal utan juridisk kunskap kan vara förödande och är det ofta, det ser vi exempel på varje dag. Om du inte råkar vara pilot skulle du antagligen inte bli nöjd med resultatet om du lastade in familjen där bak och satte dig bakom spakarna i ett flygplan. Lite långsökt kanske, men juridiken kommer också ofta nära det käraste vi har i livet och kan få stora konsekvenser för den enskilda individen.

Med åren har vi startat samarbeten med allt fler medlemsorganisationer och företag som ser vikten av juridiskt stöd och därför erbjuder en juristförsäkring som kund- eller medlemsförmån. För oss är det förstås inspirerande att jobba med partners som har bra koll på omvärlden och inser att behovet av hjälp med vardagsjuridiken ökar. Vad är det då som har lett dem till den insikten? Jo, att samhället blir allt mer komplicerat, individuellt och komplext. Varor och tjänster förbrukas i en större utsträckning. Pensionsbolag, elleverantörer och teleoperatörer ska väljas. Vi gifter och skiljer oss, vi har särkullbarn och bonusbarn, vi köper och säljer prylar, vi handlar och tecknar varor och tjänster digitalt. Verkligheten är att det i dag ofta krävs en jurist för att säkra sin rätt.

Enligt Konsumentrapporten för 2015 och Konsumentverkets statistik är dessutom köp av juridiska tjänster ett av fyra identifierade problemområden för konsumeter. Anledningen är att det i de fallen är svårt att bedöma byråns och juristens kompetens. Dessutom är det svårt att på förhand få en uppfattning om vad prislappen till slut kommer att hamna på. En juridisk fråga som växer under arbetets gång kan betyda många timmars extra debitering för konsumenten och göra ett rejält hål i plånboken.

Glädjande nog kan många "alldeles vanliga människor" nu få juridisk hjälp via våra partners. Vi är glada varje gång de sätter oss i arbete och använder försäkringen, precis som det är menat. Många kunder ringer också för att få några goda råd, så att vi hinner hjälpa dem redan innan ett problem uppstår. Genom proaktivt arbete kan en större skada undvikas längre fram. Upprätta ett bra och tydligt testamente för att undvika en komplicerad tvist till exempel, eller ta en förhandling med motpart och undvik stämning i domstol. Det är rättsäkerhet på riktigt.

Många återkommer när de märker hur stor användning de faktiskt har av juridisk hjälp. Och återigen många kan vi få följa från hyresavtal och samboavtal till äktenskapsförord och frågor om nätköp. En stor fördel med försäkringen är att veta att vi aldrig snålar med tid, en försäkringstagare slipper tänka på kostnader. Premien är ju redan betald.

Marknadsaktörer börjar erbjuda sina kunder juridisk rådgivning och tjänster i olika former för att möta efterfrågan. Just vår modell bygger framför allt på ett kollektivt tänkande. Vi försäkrar större grupper genom en medlemsorganisation eller ett försäkringsbolag och fördelen är uppenbar. Premien kan göras låg och lika för alla, oavsett individuell situation. Risken sprids och alla kommer in i försäkringen samtidigt och utan karenstid. Det här är det bästa alternativet för att få en låg och förutsägbar kostnad och för att enkelt få tillgång till en jurist när man behöver.

Juristförsäkringar är vanliga i övriga Europa sedan länge och jag är övertygad om att vi bara har sett början av utvecklingen här i Sverige. Vår vision är att göra juridiska tjänster tillgängliga för alla. Jag tror att merparten av alla svenskar har en juristförsäkring om 15 år och jag är väldigt stolt över att vårt företag är en del i den utvecklingen.

När det kommer till rättsäkerhet är det inte plånboken som ska avgöra vem som har, och vem som inte har, möjlighet att få hjälp med vardagsjuridiken. Den möjligheten ska vara tillgänglig för alla.

Alexandra Åquist 1 blogginlägg

De råd vi ger i bloggen är generella och inte avsedda att ge fullständig information i juridiska frågor. Råden kan därför inte automatiskt tillämpas i ett visst fall. Behöver du diskutera enskilda fall rekommenderar vi att du vänder dig till en jurist eller kontaktar oss på HELP Försäkring.