Ångerrätt vid köp av vara

Ångerrätt vid köp av vara

Att köpa varor i nätbutiker blir allt vanligare och det är många som undrar vilka rättigheter man har som konsument. Vad händer till exempel om du ångrar ditt köp? Och är det någon skillnad mellan att returnera något du handlar på nätet och något du handlar i en butik på stan?

När du köper en vara online har du rätt att returnera den utan att behöva motivera varför. Ångerrätten är en lagstadgad rätt där man har 14 dagar på sig att returnera varan. Om nätbutiken däremot inte informerar dig om ångerrätten har du upp till ett år på dig att returnera varan. Perioden räknas från den dag du tar emot varan, alltså den dag du hämtar ut varan från postombudet. Men – vid vissa köp gäller inte denna ångerrätt. Några exempel är resor, mat, medicin, biljetter till konserter eller när något är specialtillverkat för just dig.

Om du vill använda din rätt att ångra köpet ska du meddela nätbutiken inom 14 dagar. Det betyder inte att du måste lämna tillbaka varan inom 14 dagar men däremot, som det heter, inom skälig tid därefter. Det vanligaste är att man får betala returfrakten själv. Det är också bra att veta att risken för varan ligger på konsumenten, vilket betyder att om varan skulle komma bort på posten måste man kunna bevisa att man faktiskt har skickat den. Därför är det alltid bra att få ett inlämningskvitto från postombudet. Det ger dock inget säkert skydd, så för att vara på den säkra sidan är det bra att skicka tillbaka varan rekommenderat, så att paketet kan spåras. Det ger ett bättre skydd eftersom man får tillbaka pengarna trots att det oftast betyder att man måste betala för det rekommenderade brevet själv.

En sak som är positiv för oss konsumenter är det nya direktiv inom EU-rätten som fastställdes för ett par år sedan. Det innebär att när du som konsument köper till exempel kläder i en nätbutik, har du rätt att prova plaggen så mycket att du till och med kan använda dem utomhus och sedan ångra dig och returnera dem. I sådana fall har dock nätbutiken rätt till ersättning för de dagar du har använt plagget med tanke på det slitage de har utsatts för. Det ska understrykas att varan förstås inte får vara skadad. Det är inte reglerat i direktivet hur stor ersättning det kan röra sig om.

Ett vanligt missförstånd bland konsumenter är att fysiska butiker enligt lag måste erbjuda sina kunder öppet köp. Så är det inte, det står butikerna helt fritt att välja om de vill erbjuda öppet köp eller inte. Istället kan butikerna välja att endast erbjuda tillgodokort eller byte mot en annan vara om man returnera något – eller till och med ingen ångerrätt alls. Därför är det bra att höra sig för om just den butik man handlar i erbjuder ångerrätt eller inte.

Sammanfattningsvis är skillnaden markant när det gäller vilka rättigheter man har som konsument vid utnyttjandet av ångerrätt vid köp av en vara. Kort och gott – när du köper något i en fysisk butik har butiken ingen skyldighet att erbjuda dig öppet köp, däremot om du köper något via e-handel, med vissa undantag.

Viktoria Daltin 3 blogginlägg

De råd vi ger i bloggen är generella och inte avsedda att ge fullständig information i juridiska frågor. Råden kan därför inte automatiskt tillämpas i ett visst fall. Behöver du diskutera enskilda fall rekommenderar vi att du vänder dig till en jurist eller kontaktar oss på HELP Försäkring.