Kategori: Varor och tjänster

Tillbaka till översikten

Nya regler hos ARN ska gynna konsumenter vid tvister med företag Nya regler hos ARN ska gynna konsumenter vid tvister med företag

Den 1 januari 2016 trädde nya bestämmelser i kraft som reglerar processen hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Förhoppningen är att ändringarna ska leda till en effektivare och snabbare handläggning vilket i förlängningen innebär ett bättre skydd för dig som konsument.

Läs inlägget
Se upp för blufföretagen som lurar dig på pengar Se upp för blufföretagen som lurar dig på pengar

Flera av våra kunder hör av sig till oss då de blivit kontaktade av oseriösa företag eller fått bluffakturor hemskickade. I det här blogginlägget tar vi upp hur du kan undvika fallgroparna och vad du gör om du råkat ut för ett blufföretag.

Läs inlägget
Låt dig inte luras av näringsidkare med oskäliga avtalsvillkor Låt dig inte luras av näringsidkare med oskäliga avtalsvillkor

Det är ofta kunder hör av sig till oss när de har blivit orättvist behandlade av näringsidkare vid ett köp av en vara eller en tjänst. Vad är det egentligen som gäller vid ett sådant köp? 

Läs inlägget
Ny lag ska skydda konsumenter mot oönskad avtalsförlängning Ny lag ska skydda konsumenter mot oönskad avtalsförlängning

Glömde du att säga upp tv-abonnemanget och åkte på en ny bindningstid? Då är du inte ensam. Allt fler konsumenter visar idag missnöje över automatisk avtalsförlängning, men i vår träder en ny lag i kraft som ska stärka konsumentskyddet.

Läs inlägget
Bli en smart bilköpare - om att köpa begagnat från privatpersoner Bli en smart bilköpare - om att köpa begagnat från privatpersoner

Vid köp av begagnad bil finns det mycket att tänka på. Vi har märkt att många av våra försäkringstagare råkar ut för bekymmer till följd av oseriösa försäljare, bekymmer som hade kunnat undvikas om de kontaktat oss i samband med köpet!

Läs inlägget