Kategori: Varor och tjänster

Tillbaka till översikten

Får man parkera gratis hur länge som helst? Får man parkera gratis hur länge som helst?

Du har ställt bilen på en parkering med skyltningen Fri parkering 3 timmar. Strax innan de tre tillåtna timmarna har passerat springer du iväg och flyttar bilen inom parkeringen för att på så sätt "förlänga" den tillåtna parkeringstiden. Men räcker det egentligen för att du ska få stå gratis i 3 timmar till? Läs vidare så får du veta!

Läs inlägget
Nej, det är inte dumt att handla på kredit. Nej, det är inte dumt att handla på kredit.

Vi har nog alla fått lära oss att det är ansvarsfullt och ordentligt att hushålla med sin ekonomi och inte spendera mer pengar än man har. Det är sunda värderingar. Men det finns situationer där det är smart att strunta i goda råd. Situationer där det är en fördel att göra tvärtemot och handla på kredit eller avbetalning, det vill säga först få varan och sen betala.

Läs inlägget
Ångerrätt vid köp av vara Ångerrätt vid köp av vara

Att köpa varor i nätbutiker blir allt vanligare och det är många som undrar vilka rättigheter man har som konsument. Vad händer till exempel om du ångrar ditt köp? Och är det någon skillnad mellan att returnera något du handlar på nätet och något du handlar i en butik på stan?

Läs inlägget
Så fungerar bevisbördan när du ska reklamera Så fungerar bevisbördan när du ska reklamera

Enligt konsumentköplagen har man som konsument rätt att reklamera (klaga) på en vara upp till 3 år efter köpet. Men det är inte alla fel som kan reklameras. Man kan endast reklamera ursprungliga fel, det vill säga fel som fanns på produkten innan avlämnandet.

Läs inlägget
Måste företaget åtgärda fel i tjänsten? Måste företaget åtgärda fel i tjänsten?

När du i egenskap av konsument köper en tjänst av ett företag, exempelvis renovering av ett badrum eller flyttstäd, har du rätt att vid fel kräva att företaget avhjälper felet. Samtidigt har företaget – även om du inte begär eller kräver det – rätt att avhjälpa felet. I dagens inlägg ska vi förklara hur det hänger ihop och när du som konsument inte behöver godta att företaget åtgärdar fel i tjänsten.

Läs inlägget
Oseriösa säljare kan lura dig att teckna dyra företagsavtal Oseriösa säljare kan lura dig att teckna dyra företagsavtal

Är du på väg att ingå avtal med ett företag – var då uppmärksam på att avtalet gäller dig som privatperson och inte som näringsidkare. Det har blivit allt vanligare att ohederliga företag lurar privatpersoner att teckna dyra företagsavtal.

Läs inlägget
Här är dina rättigheter vid en reklamation Här är dina rättigheter vid en reklamation

Krånglar din nya tv eller tappade tröjan formen efter första tvätten? I dagens inlägg går vi igenom vad du har rätt att kräva som konsument och vad du ska tänka på vid en reklamation.

Läs inlägget
Här är dina rättigheter när flygresan strular Här är dina rättigheter när flygresan strular

Det är inte alla som är medvetna om vilka rättigheter vi har när flyget är försenat, har blivit inställt eller om vi nekas gå ombord på planet. Här går vi igenom vilka regler som gäller inom EU och när du kan ha rätt till service, assistans och ekonomisk kompensation.

Läs inlägget
Nya regler hos ARN ska gynna konsumenter vid tvister med företag Nya regler hos ARN ska gynna konsumenter vid tvister med företag

Den 1 januari 2016 trädde nya bestämmelser i kraft som reglerar processen hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Förhoppningen är att ändringarna ska leda till en effektivare och snabbare handläggning vilket i förlängningen innebär ett bättre skydd för dig som konsument.

Läs inlägget
Se upp för blufföretagen som lurar dig på pengar Se upp för blufföretagen som lurar dig på pengar

Flera av våra kunder hör av sig till oss då de blivit kontaktade av oseriösa företag eller fått bluffakturor hemskickade. I det här blogginlägget tar vi upp hur du kan undvika fallgroparna och vad du gör om du råkat ut för ett blufföretag.

Läs inlägget